publicat in: Blog // publicat pe: 13.01.2020
Fiindca sezonul de iarna a sosit, un articol despre importanta lichidului de racire (antigelul) este binevenit.
CARE ESTE ROLUL ANTIGELULUI?
Antigelul auto este o substanta care, combinata cu apa distilata, poate raci motorul unui autovehicul. Antigelul modifica punctul de inghet al apei. bt12
Acest lucru este important, intrucat, fara antigel, motorul poate fi distrus complet pe timp de iarna. Cand afara sunt temperaturi mai inalte, motorul poate fi racit si cu apa, desi nu este o metoda recomandata. Iarna insa, cand se inregistreaza mai putin de 0°C, apa ingheata, devine solida si isi mareste volumul, provocand spargerea blocului motor. Acesta este scopul antigelului: sa coboare punctul de inghet al apei distilate cu care este in amestec si sa permita racirea motorului fara a-l afecta de inghet.
DE CE E BINE SA UTILIZEZI UN ANTIGEL?
Desi iarna ai cea mai mare nevoie de antigel, e bine sa stii ca acesta este util pe tot parcursul anului. Iata ce proprietati benefice motorului mai au antigelurile:
-antidepunere: antigelul previne formarea depozitelor care reduc transferul termic;
-anticorozive: amestecul obtinut cu antigel nu distruge metalele cu care intra in contact;
-antispuma: aditivii speciali ai antigelului previn si formarea spumei in urma circulatiei lichidului, care ar micsora eficienta sistemului.
CAND SI CUM TREBUIE SA SCHIMBI ANTIGELUL AUTO?
Teoretic, antigelul are termen nelimitat de utilizare. Practic, insa, acesta isi pierde proprietatile in 2-3 ani si trebuie inlocuit.
Pentru a sti cand e bine sa schimbi antigelul, poti verifica punctul de inghet al amestecului obtinut cu acesta. O poti face cu un densimetru special, avand in vedere faptul, ca punctul de inghet difera in functie de densitatea lichidului si de concentratia acestuia. Spre exemplu, la o concentratie de 25% glicol etilic, punctul de inghet este la -12°C, daca concentratia este de 50%, amestecul va ingheta la -25°C, iar peste 60% glicol, amestecul rezista si la -50°C.
Avand in vedere conditiile noastre meteorologice, te poti orienta spre un punct de inghet intre -12°C si -25°C.
Daca nu e timpul sa inlocuiesti complet antigelul, ci doar sa il completezi, ai grija sa folosesti acelasi antigel, pentru a nu cauza alte probleme. E bine sa stii si faptul ca atunci cand pregatesti amestecul, nu e recomandat sa utilizezi apa de la robinet, ci doar apa distilata, pentru ca pot aparea scurgeri la sistemul de etansare al pompei sau la alte elemente metalice si procesul de racire a motorului poate fi incetinit.
Nu uita sa te gandesti si la mediul inconjurator atunci cand schimbi antigelul.
Fluidele golite din masina sunt nocive, deoarece sunt contaminate cu substante periculoase in urma functionarii motorului. Asadar, nu trebuie sa le lasi impreuna cu resturile menajere, ci sa le reciclezi la un centru specializat.
CUM ALEGI UN ANUMIT TIP DE ANTIGEL?
Desi exista mai multe tipuri de antigel, (de culoare verde, albastru, galben, rosu, roz si mov), doua din ele stau la baza tuturor:
– antigelul monoetilen-glicol (albastru, galben, verde)
– antigelul propilen-glicol (rosu, roz, mov);
Daca ai o masina fabricata pina in anul 2000, e bine sa alegi monoetilen-glicol din gama G11, care este, de regula, albastru, desi poate fi uneori in varianta galben sau verde. Acest antigel ste mai coroziv, dar motoarele mai vechi se comporta mai bine la utilizarea acestuia.
Pentru masinile mai noi, de dupa anul 2000, trebuie sa utilizezi propilen-glicol, de culorile rosu si roz, care face parte din gama G12, sau G12 (mov). Acestea au mai multe tipuri de aditivi, dar foarte putini silicati si fosfati, si se potrivesc autovehiculelor cu sistem avansat de racire.
Iti recomandam sa ai grija de autovehicul pe tot parcursul anului cu antigelul potrivit.